Wstrzymanie działalności w Rosji
W przypadku podjęcia decyzji przez polskie przedsiębiorstwo o wycofaniu się z rynku rosyjskiego, czy też o wstrzymaniu działalności na tym rynku, należy zapoznać się z prawnymi możliwościami realizacji tych czynności, a zarazem oszacować na tej podstawie podstawowe koszty związane z utrzymaniem spółki w „zawieszeniu”. W pierwszej kolejności, aby rozwiać wszelkie wątpliwości odnośnie zawieszenia działalności spółki w Rosji, to w prawie rosyjskim możliwość zawieszenia działalności, w rozumieniu formalno-prawnym, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, ani spółki akcyjnej nie została przewidziana. Oczywiście, jeśli przedsiębiorca planuje wstrzymać swoją działalność, to zwyczajnie może zminimalizować do niezbędnego minimum zakres tej działalności. W ramach powyższego zalecamy zadbać o następujące podstawowe obszary działalności spółki w Rosji (na przykładzie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością).
Kwestię pracownicze i Dyrektor generalny
Umowę o pracę pracodawca w Rosji może rozwiązać jednostronnie w bardzo nielicznych przypadkach, przewidzianych w kodeksie pracy FR. Zatem w przypadku ogłoszenia przez pracodawcę w spółce zawieszenia działalności, czyli w rozumieniu art. 72.2 Kodeksu Pracy „простоя”, pozostali pracownicy powinni udać się na urlop z zachowaniem co najmniej 2/3 od średniego wynagrodzenia pracownika.
Należy pamiętać, że aktywna (prowadząca działalność) spółka w Rosji zawsze powinna posiadać Dyrektora generalnego (Prezesa Zarządu). Zgodnie z kodeksem pracy FR Dyrektor generalny jak i każdy inny pracownik ma prawo do wynagrodzenia (art. 57 kodeksu pracy FR) z tytułu wykonywanej pracy, co w praktyce oznacza, iż taki pracownik powinien otrzymywać wynagrodzenie. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy osoba zarządzająca spółką zarazem jest jej jedynym wspólnikiem, wówczas pobieranie wynagrodzenia nie jest obowiązkowe. Zatem koszty pracownicze pozostaną stałym kosztem przedsiębiorstwa. Należy wskazać, iż utrzymanie w spółce rosyjskiej Dyrektora generalnego i kontroli nad sprawami spółki będzie ważnym aspektem w celu sprawnego rozpoczęcia procesu jej ewentualnej likwidacji.
Księgowość i sprawozdania
Biorąc pod uwagę, iż w czasie faktycznego wstrzymania działalności gospodarczej spółka w Rosji pozostanie podmiotem aktywnym, nadal będzie ona zobowiązana składać sprawozdania finansowe, deklaracje podatkowe, rozliczać wymagane składki na ubezpieczenie społeczne, zdrowotne, emerytalne, a także wynagrodzenia pracownicze. Zatem utrzymanie na stanowisku Głównego księgowego spółki jak i Dyrektora generalnego będzie wymaganym, chyba że Dyrektor generalny obejmie na mocy wewnętrznego rozporządzenia funkcje Głównego księgowego. Ponadto funkcje prowadzenia księgowości możemy powierzyć zewnętrznemu podmiotowi – firmie księgowej. Należy również zachować aktywne konto bankowe spółki, umożliwiające dokonanie wymaganych rozliczeń w Rosji.
Umowy, relacje z kontrahentami
Obowiązujące umowy handlowe, umowy licencyjne, umowy usługowe i inne w ramach wstrzymania działalności w Rosji spółka może rozwiązać, o ile warunki tych umów na to pozwalają. Należy pamiętać, że rozwiązanie oraz zmiana warunków umowy z kontrahentem rosyjskim następuje zgodnie z prawem właściwym, któremu podlega przedmiotowa umowa, czyli nie zawsze będzie to prawo rosyjskie.
Adres siedziby
Stałym kosztem w procesie „zawieszenia” działalności spółki w Rosji pozostawać będzie koszt wynajmu lokalu na cele biurowe. Zalecamy przez cały okres wstrzymania działalności spółki w Rosji uiszczać czynsz, a także postarać się zapewnić, aby ktokolwiek z pracowników spółki przebywał pod wskazanym adresem lub przynajmniej odbierał korespondencję, m.in. celem utrzymania kontaktu z organami państwowymi. Utrzymanie aktualnego adresu siedziby spółki w Rosji będzie równie ważne w sprawnym rozpoczęciu procesu jej ewentualnej likwidacji.